Fotograf


-warszawa
-Koszalin
-poznań
-Łódź
-Kraków
-rzeszów
-lublin
-Kielce
-Gliwice

Reklama
fotografia dziecięca Katowice Gliwice Tychy Mikołów
fotografia produktowa poznań
Fototapety do jadalni
zdjęcia w tle
A A A

Robimy reflektor o świetle skupionym

Budowa takiego reflektora jest trudniejsza, nie przekracza jednak możliwości amatorskich Zamiast rury, w której umieścimy żarówkę z odbłyśnikiem, możemy użyć dużej blaszanej puszki, np. od cukierków. Można też u blacharza zamówić rurę i do niej dwie pokrywki — jedną z dużym otworem, na którego obwodzie przylutowane są 4 blaszki. Blaszki te, przygięte, będą przytrzymywały w otworze płasko-wypukłą soczewkę, którą kupimy w sklepie fotograficznym. Żarówkę umieszczamy w oprawce z wstawioną do niej cienką rurką (taką jak w żyrandolach elektrycznych), przez którą przepuszczamy podwójny kabel w gumie zakończony wtyczką, łącząc reflektor ze źródłem prądu. Rurka ta przechodzi przez tylną ściankę puszki, gdzie jest utrzymywana w obranym położeniu przez docisk małej śruby. Dla lepszego odbicia światła umieszczamy za żarówką okrągłą blaszkę w formie wypukłego talerzyka. Tubus strumienicy ujmujemy w widlasty uchwyt z kawałka walców­ki zgiętej w kształcie podkowy. W tym celu na środku tubusa wiercimy ściśle naprzeciw siebie dwa otwory o średnicy 0,6 cm, przez które przesuwamy od środka puszki na zewnątrz dwie śruby żelazne,o średnicy 0,6 cm, długości 3 cm, z podwójnymi nakrętkami. Jedną nakrętkę dokręcamy mocno, obsadzając tym samym śrubę na stałe w tubusie, drugą dokręcimy po przyczepieniu tubusa do uchwytu. Dla wygodnego zaciskania dobrze byłoby zastąpić ją nakrętką tzw. moty kową. Tubus wraz z uchwytem przymocowujemy z kolei do stojak reflektora. Zarówno stojak, jak i podstawa strumienicy nie różnią s od poprzednio opisanych przy omawianiu zwykłych reflektorów.Dość duży wysiłek włożony w wykonanie strumienicy opłaci się sowicie - w pracowni naszej odda nam ona niejednokrotnie cenne usługi. Pamiętajmy jednak o nieprzegrzewaniu tego reflektora, ponie­waż brak wentylacji (w wykonaniu amatorskim sprawa jest dość skomplikowana) nie pozwala na dłuższe korzystanie z tak uproszczo nej strumienicy. Żarówki do reflektorów 1 Dość dobre zdjęcie portretowe można wykonać w pracował w świetle zwykłych lamp oświetleniowych 100-watowych. Dwie takifl żarówki, osadzone w naszych skromnych reflektorach ustawionymi stosunkowo blisko modela (1-1,5 m) przy użyciu materiału ncgatywo-1 wego średniej czułości i obiektywie o otworze względnym 1:4.5, czyfia średnio jasnym, wystarczą do zrobienia zdjęcia przy otwarciu migawfl na czas 1/5-1/2 s. Nawet przy jednej lampie 100-watowej możeflfl fotografować (z użyciem ekranu rozjaśniającego zaciemnioną stroflfl twarzy), jeśli ustawimy ją w niewielkiej odległości od fotografowanej! twarzy. Jednak światło tych lamp jest mniej wydajne w zestawieniu specjalnymi lampami tzw. przewoltowanymi, produkowanymi <1 celów fotograficznych, np. typu Nitraphot (Osram) lub Photobl (Philips). Ich woltaż jest niższy niż w sieci, z której czerpią prąl dlatego świecą bardzo intensywnie, wysyłając, w porównaniu 1 światłem dziennym, więcej promieni żółtych, pomarańczowych i czai wonych, na które błona panchromatyczna jest szczególnie uczuloal Niestety, trwałość ich jest ograniczona, pracują przecież pod zwiekszonym napięciem. Można ją przedłużyć przez racjonalne używanie tzn. korzystając z nich tylko przez moment zdjęcia, a wszelkie długotrwałe studiowanie obrazu na matówce czy w celowniku ograni­czyć do niezbędnego minimum. Jeżeli jednak chcemy z nich korzystać także w czasie nastawiania ostrości, komponowania itd., co zazwyczaj trwa dość długo, włączamy je do sieci nie równolegle a szeregowo, czyli nie na całą ich moc. W tym celu potrzebny jest nam przełącznik, tzw. dwubiegunowy, który kupimy w sklepie elektrotechnicznym lub radiowym. Schemat połączeń przełącznika dla dwóch lamp przedstawia rys. 13. Dobrze będzie, jeżeli przełącznik umieścimy u płaskiej, niewielkiej skrzynce, z której wystawać będzie tylko izolowana rączka do przesuwania dźwigni Uchroni to użytkownika od przypadkowego do­tknięcia nieizolowanych zacisków.Żarówki fotograficzne specjalne (przewoltowane) znanych firm Ustawienie ramion przełącznika w pozycji a-b włącza żarówki szeregowo (świecą ciemniej, ale dostatecznie, aby w ich świetle nastawić obraz na matówce czy celowniku). Przesunięcie ramion do pozycji a-c włącza je równolegle, w efekcie czego uzyskujemy pełne światło reflektorów. Jeżeli używamy jednocześnie więcej niż dwu świateł (np. czterech), choć zdarza się to w praktyce amatorskiej rzadko, zróbmy dwa identyczne przełączniki opisanego typu. oddzielnie dla każdej pary reflektorów. Kilka takich żarówek przewoltowanych amator powinien mieć w swojej pracowni. Ukazują się one w sprzedaży (niezbyt regularnie) w sklepach fotograficznych. Powyższa tabela ułatwi zorientowanie się w ich asortymencie.